Iako je komad lokalizovan on nije lokan. Tekst koji nosi suptilne reference i banalne, skoro vulgarne parole, isprepletan je sa scenama nasilja kao nečim najprirodnijim, čak ritualnim. Postoji pozorišna izreka, koja je skoro žanrovsko pravilo, da se komedije završavaju svadbom a da tragedije tako počinju. I ovde se treba poigrati sa tim kvazi hepi endom koji odbija da bude razrešenje.

Branko Ćopić je jedan od pisaca koji su obeležili brojna detinjstva naših ljudi, čovek čije likove i knjige volimo, i voleli smo, celog života. Od Nikoletine Bursaća do Bašte sljezove boje, Ćopić nas je pratio tokom odrastanja, i kasnije. Dosta toga je i dramatizovano, za pozorište i za film. Ali manje je poznato da je Ćopić pisao i drame, u kojima nailazimo na sve ono što postoji u njegovim knjigama i po čemu ga pamtimo. Jedna od tih drama je i ova koju smo sada postavili u Užičkom pozorištu - Odumiranje međeda.

Ulazim u teatar na „mala vrata“, kao da mi je Pera pisar iz Administrativnog odeljenja dojavio, a Ujka Vasa zauvek uveo u spisak, da je pozorišna scena, a ne filmsko platno, u ovom trenutku moga života, moje prirodno umetničko stanište.
Zove me Nemanja Ranković, „hudruk“ Narodnog pozorišta iz Užica, i obaveštava me da treba da postavim na scenu ovog pozorišta, od čijeg pomena me podilaze žmarci, komad Miodraga Ilića o Nušićevoj Živki ministarki, Žanki Stokić.

Za mene je "Smećarnik" priča o "matricama" koje postoje iza svih "formi" kroz koje se naša stvarnost odigrava, tobože menja, raspada u "haosu" ili se pak smiruje u nekakvom prividu reda...istorija ima svoj tok, naše društvo prolazi kroz mnogobrojne krize u procesu napredovanja, demokratizacije, približavanja civilizovanom svetu...ali kakav god da je tok naše istorije određeni scenariji se ponavljaju....naš mentalitet ima sklonost prema specifičnim "modusima" kako će se peoblemi rešavati, prevazilaziti ili pak dodatno generisati...te "matrice" ne menjaju se kakva god da je ideologija na vlasti u Srbiji.

Bajka „Snežana i sedam patuljaka“ pojavila se 1812. iz radionice Braće Grim i veoma brzo bila prihvaćena i od dece i od njihovih roditelja. Planetarni uspeh ova bajka doživljava 1937. godine nakon ekranizacije i nastanka popularnog crtanog filma Volta Diznija. Po zaradi, ovaj film je već tada, nadmašio i čuveni film "Prohujalo sa viho-rom" , a rado se gleda i danas.

Koprodukcija:  Bitef teatar / Prvo prigradsko pozorište - Puls teatar Lazarevac / Narodno pozorište Užice

Jugoslavija dobija dimenzije nekakve izgubljene, mitske zemlje, i za one koji su je dobro poznavali jer su živeli u njoj, i za one koji su o njoj imali nejasnu predstavu. Međutim, dobivši dramu "Los Yugoslavos", pre no što ću je pročitati, upitao sam se šta jedan Španac zapravo zna o Jugoslaviji i konceptualnoj nacijiJugoslovena. Jugosloveni Juana Mayorge su metafora , drugo ime za sve što se dematerijalizovalo, za šta nismo sigurni gse se nalazi, o čemu imamo neku nejasnu idealizovanu predstavu ali za čim čeznemo, žudeći za toplinom, spontanošću, strašću koju pripisujemo tim neuhvatljivim pojmovima.

Komad je napisan kao kritika plemstva i njegovih mahinacija, ali je, istovremeno, i odraz tipičnih ljudskih osećanja i ponašanja (ljubav, moć, dužnost)... Upravo taj segment o ljudskim osećanjima i racionalnom principu spoznaje, inspirisali su me da se uhvatim u "koštac" sa Šilerovim komadom. Kako moju pozorišnu pažnju privlače teme o porodici i emotivnoj strukturi porodičnih odnosa, akcenat u komadu je na nemogućoj ljubavi dvoje mladih koji, po ka zna koji put u svetskoj literaturi, bivaju koleterarna šteta "velikih odluka".

 

Tema Brešanove drame o pokvarenosti ljudi i njihovoj pohlepi nije se promenila u novom društvenom uredenju ni skoro pola veka od njenog nastanka. Naprotiv, tekst “Svečane večere u pogrebnom poduzeću” samo potvrduje da je gramzivost u današnjem vremenu postala još izraženija, a tranzicija se samo pokazala kao podobno tlo za sve vidove ekonomskog kriminala i izoštrenija devijacijama vremena u kome živimo. 

Drama SISTEM je metaforična priča o pokušaju sloma ljudskog duha. U prazom prostoru se ne događa nista sem smrti. Čije? Zar je bitno? Uvek se radi o životu ili smrti. Ne postavlja se pitanje KO JE KRIV? Već KO ĆE PLATITI GREŠKU? I da li je ono što vidimo zaista to. Apsurd je ključ psihologije. Šta je vrednije, čin ili "legende"?

logo pozorista 250

Trg partizana 12 - 31000 Užice, Srbija

centrala (031) 522-097, 519-966

 

XXVIII JUGOSLOVENSKI POZORIŠNI FESTIVAL UŽICE 

od 1-7. novembra 2023.

Sve o njemu i prethodnim festivalima pogledajte na:

www.JPF.uzickopozoriste.rs

Pozorište na socijalnim mrežama

Ovog meseca na programu

Utorak 2.april u 20:00 č
Druga repriza
PUTUJUĆE POZORIŠTE ŠOPALOVIĆ
LJubomir Simović
Milan Nešković
Velika scena
UŽICE


Sreda 3.april u 13:00 č
Gostovanje
PALČICA
Po motivima bajke
Nemanja Ranković
POŽEGA


Četvrtak 4.april u 20:00 č
Gostovanje
MESEC(DANA)NA SELU
I.Turgenjev
Milan Nešković
POŽEGA

Petak 5.april u 20:00 č
PUTUJUĆE POZORIŠTE ŠOPALOVIĆ
LJubomir Simović
Milan Nešković
Velika scena
UŽICE

Ponedeljak 8.april u 12:00 č
Gostovanje
PALČICA
Po motivima bajke
Nemanja Ranković
POŽEGA


Utorak 9.april u 20:00 č
Baletska predstava
NP u Beogradu
KOPELIJA
U čast LJubinke Dobrijević
Velika scena
UŽICE

Petak 12.april u 20:00 č
R.U.R.
ROSUMOVI UNIVERZALNI ROBOTI
Karel Čapek
Dragana Varagić
Velika scena
UŽICE


Utorak 16.april u 20:00 č
PUTUJUĆE POZORIŠTE ŠOPALOVIĆ
LJubomir Simović
Milan Nešković
Velika scena
UŽICE


Četvrtak 18.april u 20:00 č
VALPURGIJSKA NOĆ
Velimir Lukić
Snežana Trišić
Velika scena
UŽICE


Ponedeljak 22.april u 20:00 č
Gostujuća predstava
ČEZNEM DA VAM KAŽEM
Velika scena
UŽICE


Sreda 24.april u 12:00 č
DUGONJA,TRBONJA I VIDONJA
Otkupljena predstava
Spasoje Ž.Milovanović
Nemanja Ranković
Mala scena
UŽICE


Četvrtak 25.april u 20:00 č
PUTUJUĆE POZORIŠTE ŠOPALOVIĆ
LJubomir Simović
Milan Nešković
Velika scena
UŽICE


Petak 26.april u 18:00 č
DUGONJA,TRBONJA I VIDONJA
Spasoje Ž.Milovanović
Nemanja Ranković
Mala scena
UŽICE

 

Utorak 7.maj u 20:00 č
VALPURGIJSKA NOĆ
Velimir Lukić
Snežana Trišić
Velika scena
UŽICE


Četvrtak 9.maj u 20:00 č
PUTUJUĆE POZORIŠTE ŠOPALOVIĆ
Ljubomir Simović
Milan Nešković
Velika scena
UŽICE

Subota 11.maj
9.Međunarodni baletski festival
U organizaciji Baletskog studija ,, Maga Magazinović''
Velika scena
UŽICE

60.Festival profesionalnih pozorišta Srbije ,,JOAKIM VUJIĆ''
Od 13.do 20.maja

Ponedeljak 13.maj u 20:00 č
NP Užice
PUTUJUĆE POZORIŠTE ŠOPALOVIĆ

Ljubomir Simović
Milan Nešković
Velika scena
UŽICE

Utorak 14.maj u 20:00 č
Regionalno pozorište Novi Pazar i Beogradsko dramsko pozorište
LJUDI BEZ GROBOVA

Enes Halilović
Stevan Bodroža
Velika scena
UŽICE

Sreda 15.maj u 20:00 č
Narodno pozorište Niš
KOŠTANA

Bora Stanković
Jana Maričić
Velika scena
UŽICE

Čevrtak 16.maj u 20:00 č
Kraljevačko pozorište
BOG MASAKRA

Jasmina Reza
Igor Pavlović
Velika scena
UŽICE

Petak 17.maj u 20:00 č
Knjaževsko-srpski teatar Kragujevac
BURE BARUTA

Dejan Dukovski
Gorčin Stojanović
Velika scena
UŽICE


Subota 18.maj u 20:00 č
Šabačko pozorište
GOSPOĐA MINISTARKA

Branislav Nušić
Olja Đorđević
Velika scena
UŽICE


Nedelja 19.maj u 20:00 č
Kruševačko pozoriše
REŽIM LJUBAVI

Tanja Šljivar
Snežana Trišić
Velika scena
UŽICE

 

Ponedeljak 20.maj u 20:00 č
Gradsko pozoriše Čačak
KO IGRA SONJU SAVIĆ?

režija i koncept Andraš Urban
Velika scena
UŽICE

23,24. i 25.maja
DŽEZ FESTIVAL
Velika scena
UŽICE


Utorak 28.maj u 11:00 č
PALČICA
Po motivima bajke
Nemanja Ranković
Velika scena
UŽICE


Sreda 29.maj u 12:00 č
PALČICA
Po motivima bajke
Nemanja Ranković
Velika scena
UŽICE

Petak 31.maj u 20:00 č
Gostovanje
ŠTA ME OPET SNAĐE
Monodrama Anđelke Stević Žugić
Velika scena
UŽICE